همشهری آنلاین : عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه در پذیرش دانشجوی دکتری بی عدالتی دیده می شود گفت:

طرح برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو برای دوره های تحصیلات تکمیلی و تخصصی در سه هفته آینده در صحن علنی مجلس بررسی می شود.

علیرضا سلیمی در گفتگو با خبرگزاری مهر در مورد طرح برقراری عدالت آموزشی که روز گذشته در کمیسیون آموزش مجلس به تصویب رسید با تاکید به این مطلب که این بحث مربوط به تحصیلات تکمیلی است گفت: در برخی موارد برای استعدادهای برتر در زمینه ادامه تحصیل فضای مناسب ایجاد نمی شود چرا که به طور مثال هر دانشگاه برای هر رشته در مقطع دکتری نیاز به پذیرش سه تا چهار دانشجو دارد که توسط استاد یا معاونت آموزشی این دانشگاه جذب می شود که گاها ناعادلانه است.

بی‌عدالتی در پذیرش دانشجوی دکتری

وی با تاکید بر اینکه در پذیرش دانشجوی مقطع دکتری بی عدالتی هایی صورت گرفته و حق به حقدار نمی رسد ادامه داد : این مسئله دغدغه ذهنی برای نمایندگان مجلس ایجاد کرده و در این مورد باید زمینه تحصیل نخبگان جامعه بیش از پیش فراهم شود.

سلیمی گفت: باید در بحث ایجاد فضا به سمتی پیش رویم تا افرادی امکان ادامه تحصیل پیدا کنند که در رقابت علمی از دیگران در سطح بالاتری قرار داشته یاشند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با یادآور شدن این مطلب که در پذیرش دانشجو برای تحصیلات تکمیلی از محدودیت برخورداریم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک میلیون نفر متقاضی ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد هستند در حالی که ظرفیت دانشگاههای کشور پنج هزار نفر است.

وی با تاکید بر این مطلب که در حال حاضر در بحث ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد شاهد رقابت سنگین هستیم و باید برای استعدادهای برتر فضای لازم ایجاد شود، گفت: برخی از دانشجویان در فراگیری مطالب عمیق تبحر دارند و برخی در تست زنی ماهر هستند که در هر دو صورت باید به سبکی رفتار شود تا در مقطع دکتری افراد متبحر و نخبگان علمی پذیرش شوند.

عدالت آموزشی مطرح است نه تساوی آموزشی

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ارتباط با چگونگی وضعیت سهمیه ها در تحصیلات تکمیلی به مهر گفت: نگفتیم تساوی آموزشی بلکه عدالت آموزشی را مطرح کردیم که بر این اساس سهمیه رزمندگان به قوت خود باقی می ماند.

وی با بیان مطلب فوق افزود: سهمیه رزمندگان با لحاظ 80 درصد نمره در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، سهم مناطق محروم، سهمیه نخبگان و رتبه های اول به قوت خود باقی می ماند.

سلیمی اعلام کرد: بر این اساس مقرر شد تا صبح فردا سه شنبه نظرات کارشناسان مرکز پژوهش مجلس، وزارت علوم و سایر ارگانها به کمیسیون آموزش ارسال شود تا کمیسیون این نظرات کارشناسانه را ملاحظه کرده و پس از اصلاح، جمع بندی نهایی روز چهارشنبه 14 بهمن ماه صورت گیرد.

وی افزود: پس از جمع بندی نهایی، طرح به صحن علنی می رود تا کسی نتواند بخشی از ظرفیت موجود را به نحوی از انواع ذکر شده مورد تعرض قرار دهد.

کد خبر 100744

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز